Turkse pizza's (Lahmacun)

Recept voor 4 - 6 personen

🕑 Bereiding: 1,5 uur - baktijd: 45 min


Zoals sommigen van jullie waarschijnlijk al weten ben ik in Nederland geboren, maar zijn mijn ouders allebei Turks. Dit betekent dat ik opgegroeid ben met een heleboel lekkere, Turkse gerechten. Helaas zijn veel van die gerechten niet zo gezond, waardoor je het niet al te vaak kunt eten. Toch wil ik zo nu en dan wat traditionele gerechten uit mijn eigen cultuur delen, die het proberen zeker waard zijn. Een van die gerechten is Lahmacun, ook wel bekend als de 'Turkse pizza'. Dit gerecht is een van de bekendste, maar ook een van de gezondste gerechten uit de Turkse keuken. De bereidingstijd is wat langer dan de meeste gerechten, maar het zijn die extra uurtjes in de keuken zeker waard! 

Ingrediënten voor het gehakt:

⤷ 4oo g rundergehakt

⤷ 1 middelgrote ui

⤷ 2 teentjes knoflook

⤷ 250 g tomatenblokjes in blik

⤷ Een half bosje peterselie

⤷ 1 groene peper (zoet)

⤷ 2 el olie naar keuze ( ik heb zonnebloemolie gebruikt)

⤷ 1 el tomatenpuree (of peperpuree)

⤷ 1 tl zout

1 tl Paprika poeder , chili vlokken en          gemalen peper (optioneel)

Ingrediënten voor het deeg:

⤷ 1.5 glas warm water (let op, geen kokend water!)

⤷ 20 g (half blokje) verse gist

⤷ 1 tl suiker

⤷ 1 tl zout

⤷ Minimaal 4 glazen bloem (tijdens het kneden kun je meer toevoegen indien nodig)

Bereiding deeg:

1. Kneden

  • Doe de gist, zout, suiker en het water in een kom en meng het goed met een garde. Voeg vervolgens beetje bij beetje de bloem toe en kneed het 15 minuten lang tot er een elastisch en soepel deeg ontstaat. Let op: het deeg moet zacht zijn, maar niet plakkerig. Voeg indien nodig nog wat meel of water toe.

2. Rijzen

  • Maak een bol van het deeg en leg deze in het midden van je beslagkom. Dek de kom af met een passend deksel of met plasticfolie en wikkel de kom in met dekens. (Het deeg rijst namelijk beter in een warme omgeving). Laat het deeg 1 uur lang rijzen; het deeg is na die tijd in volume verdubbeld.

3. Deeg verdelen en vormen

  •  Bestuif je handen en je werkblad met wat bloem en verdeel het deeg in ca. 12 gelijke bolletjes. Leg een laag plasticfolie over de bolletjes heen en laat ze een kwartiertje rusten.

Bereiding gehakt:

Het rijzen van het deeg duurt best een tijdje, dus begin in de tussentijd vast met het maken van het gehakt. Dit bespaart een hoop tijd!

1. Groenten snijden

  • Snijd de ui, knoflook, paprika, peterselie en peper in kleine stukjes. Doe dit in de blender en mix totdat het fijngesneden is.

2. Gehakt mengen

  • Doe het gehakt in een kom en meng de groentemix er doorheen. Voeg nu ook de tomatenblokjes, tomatenpuree en zonnebloemolie toe. Strooi ten slotte de kruiden en het zout over het mengsel heen en kneed alles goed door elkaar.

Bereiding Lahmacun:

1. Deeg uitrollen

  • Bestuif je werkblad met bloem en rol de bolletjes deeg uit met een deegroller. 

2. Gehakt verdelen

  • Leg minimaal 2 el gehakt op de pizza's en smeer het goed uit met de achterkant van de lepel. Zorg ervoor dat de hele bovenkant bedekt is met gehakt.

3. Bakken

  • Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius. Bedek een bakplaat met wat bakpapier en bak de pizza's in ongeveer 10/15 minuten gaar. Ik had in totaal 12 pizza's die ik over 3 bakplaten heb verdeeld. Het totale bakproces duurde dus ongeveer 45 minuten.

Tip: serveer de pizza's met peterselie en een laagje citroensap.

Enjoy! 🍕 


Rating: 3.6666666666667 sterren
3 stemmen