Çiğ köfte

Recept voor 4 - 6 personen
🕑 45 minuten


Vandaag ga ik het recept van mijn favoriete gerecht aller tijden delen: Çiğ köfte! Deze pittige snack komt uit de Turkse keuken en het is ook nog eens gezond! Çiğ köfte betekent (letterlijk vertaald) ‘rauw gehaktballetje’ en bestaat van origine voor de helft uit rauw vlees.  Vanwege wettelijk vastgelegde hygiëne-eisen is tegenwoordig de verkoop van çiğ köfte met vlees verboden in Turkije. Tegenwoordig is de vegetarische variant van Çiğ köfte niet meer weg te denken uit de Turkse keuken en dat is heel terecht. De snack is makkelijk te maken en je kunt het op verschillende manieren eten. Zo kun je de snack eten in een blad sla, oprollen in een wrap of gewoon los uit de hand eten. Voor elk wat wils dus!

De onderstaande ingrediënten zijn te koop in alle Turkse supermarkten.

Ingrediënten:

⤷ 1.5 glas fijne, bruine bulgur (in Turkse         supermarkten is dit te koop onder de naam esmer Çiğ köftelik bulgur)

⤷ 1 glas kokend water

⤷ 2 el isot (gedroogde, donkere peper)

⤷ 2 tl chili vlokken (pulbiber)

⤷ 2 tl zout

⤷ 1 middelgrote ui

⤷ 2 el tomatenpuree (domates salçasi)

⤷ 1 el peperpuree (biber salçasi)

⤷ 1 el Griekse yoghurt

⤷ 2 el granaatappelsiroop (nar ekşi)

⤷ citroensap van een halve citroen

⤷ 2 el zonnebloemolie 

Bereiding:

  • Doe de bulgur in een brede, niet al te diepe kom. Dat kneed namelijk makkelijker.
  • Giet het warme water over de bulgur heen en roer het even goed door met een lepel. Dek de kom af met een passend deksel en laat de bulgur 15 minuten rusten, totdat het water in de bulgur is opgenomen.
  • Strooi de isot, chili vlokken en het zout over de bulgur en kneed het geheel minimaal 5 minuten lang goed door elkaar. (Je kunt ervoor kiezen om het nog pittiger te maken door wat meer chilivlokken te gebruiken.)
  • Snijd de ui heel fijn, maar doe dit vooral niet in de blender. Daardoor kan je ui te sappig worden. Knijp tijdens het snijden een deel van het sap uit de ui, anders wordt de ui-smaak te overheersend. Doe de ui ook in de kom en kneed het geheel nog eens 5 minuten lang door elkaar.
  • Voeg de tomatenpuree, peperpuree, yoghurt, granaatappelsiroop, citroensap en zonnebloemolie toe. Nu komt het zwaardere deel: kneed alle ingrediënten minimaal 15 minuten lang tot er een zachte Çiğ köfte onstaat. 
  • De Çiğ köfte is nu zo goed als klaar, dus is het tijd om het te vormen. (Zorg ervoor dat je een handschoen aan hebt, want hierdoor krijg je een beter resultaat.) Open je handpalm, stop er een klein bolletje Çiğ köfte in en knijp erin met je wijsvinger, middelvinger, ringvinger en pink. Doe dit net zo lang tot alle Çiğ köftes gevormd zijn.

Enjoy!


Tip: serveer de Çiğ köfte met een krop sla en wat citroenschijfjes.