Kipsaté, zoete aardappelfrietjes & een salade

Recept voor 3 personen
🕑 40 - 50 min + 1 uur marineren


Kipsaté 

Ingrediënten:

⤷ 3 porties kipfilet (375 g)

⤷ 1 ui 

⤷ 3 teentjes knoflook 

⤷ 2 el sojasaus 

⤷ 2 el ketjap manis 

⤷ 1 el citroensap 

 

⤷ 1 el extra vierge olijfolie
⤷ 1 tl kipkruiden
⤷ 2 tl chilivlokken
⤷ 1 tl paprika poeder
⤷ Een snufje zout
⤷ +/- 15 houten saté prikkers

Bereiding:

  • Hak de ui, peterselie en knoflook heel fijn.
  • Snij de kip in middelgrote blokken.
  • Doe de kip, uit, knoflook en peterselie in een kom. Voeg de sojasaus, ketjap manis, citroensap, olijfolie, kipkruiden, chilivlokken, paprika poeder en een snuf zout toe.
  • Dek de kom af en marineer de kip minimaal 1 uur in de koelkast. (Bij voorkeur zelfs 1 nacht).
  • Laat in de tussentijd de saté stokjes een tijdje weken in een kom met water. Dit zorgt ervoor dat de stokjes minder snel verbranden en de kip komt zo makkelijker los.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius en rijg de kip aan de saté stokjes.
  • Bekleed de bakplaat met bakpapier en bak de kip saté in 20 minuten gaar Draai de  spiesjes minimaal 3 keer om tijdens het bakken.

 


Zoete aardappel frietjes

Ingrediënten:

⤷ 4 grote zoete aardappels 

⤷ 1 el extra vierge olijfolie

⤷ 1 tl gemalen komijn 

⤷ 1 tl paprikapoeder 

⤷ 1 tl chili vlokken

⤷ Sap van een halve citroen

⤷ Een snufje zout

Bereiding:

  • Haal de ovenplaat uit de oven en verwarm de oven voor op 220 graden Celsius. (hete luchtoven)
  • Schil en week de aardappels niet; dit voorkomt dat ze slap worden. Was de aardappelen alleen met koud water en dep ze daarna helemaal droog. 
  • Snijd de aardappelen in dunne frietjes.
  • Pak een kom en mix de frietjes, olijfolie, komijn, paprika poeder, chili vlokken en citroensap goed door elkaar.
  • Bedek de ovenplaat met bakpapier en verdeel de frietjes over de plaat. (Zorg ervoor dat de frietjes elkaar niet overlappen).
  • Bak de frietjes 20 - 30 minuten lang. Keer ze minimaal 2 keer om tijdens het bakproces.
  • Besprenkel de frietjes pas na het bakken met zout.

Salade

Ingrediënten:

⤷ 2 tomaten

⤷ Een halve komkommer 

⤷ 2 handenvol sla

⤷ 1 handvol rode kool

⤷ 1 stengel bosui

 

⤷ Caesar dressing (ik heb die van Bodyandfit
⤷ Citroensap
⤷ 1 el olijfolie
⤷ Een snufje zout 

Bereiding:

  • Snijd de groenten in gewenste vorm en mix de bovenstaande ingrediënten door elkaar.